×

Sila masukkan kata kunci untuk membuat carian.

Hal Ehwal Kewangan

1. Pengurusan Kredit

Pengurusan kredit adalah satu istilah yang digunakan untuk mengenal pasti fungsi-fungsi perakaunan biasanya dijalankan di bawah naungan Akaun Belum Terima. Pada dasarnya, koleksi ini proses melibatkan kelayakan pemberian kredit kepada pelanggan, memantau penerimaan dan pembalakan pembayaran pada invois tertunggak, permulaan prosedur pengumpulan, dan penyelesaian pertikaian atau pertanyaan mengenai caj yang dikenakan pada invois pelanggan. Apabila berfungsi dengan baik, credit management berfungsi sebagai cara terbaik untuk perniagaan untuk kekal kewangan yang stabil.

Proses credit management bermula dengan tepat menilai kepercayaan kredit daripada asas pelanggan. Ini adalah penting terutamanya jika syarikat itu memilih untuk melanjutkan beberapa jenis kredit atau kredit pusingan kepada pelanggan tertentu. Pengurusan kredit yang betul panggilan untuk menetapkan kriteria tertentu yang pelanggan mesti memenuhi sebelum menerima jenis ini perkiraan kredit. Sebagai sebahagian daripada proses penilaian, pengurusan kredit juga memerlukan menentukan jumlah kredit yang akan diberikan kepada pelanggan yang diberikan.

Beberapa faktor yang digunakan sebagai sebahagian daripada proses pengurusan kredit untuk menilai dan melayakkan pelanggan untuk menerima beberapa bentuk kredit komersial. Ini termasuk mengumpul data dengan syarat kewangan semasa pelanggan berpotensi, termasuk skor kredit semasa. Nisbah semasa antara pendapatan dan obligasi kewangan cemerlang juga akan diambil kira. Pengurusan kredit yang berwibawa bertujuan bukan sahaja untuk melindungi penjual daripada kerugian yang mungkin, tetapi juga melindungi pelanggan daripada mewujudkan obligasi hutang lagi yang tidak boleh diselesaikan dengan cara yang tepat pada masanya.

Selepas mewujudkan had kredit untuk pelanggan, pengurusan kredit memberi tumpuan kepada menyediakan pelanggan dengan kenyataan-kenyataan yang tepat dan tepat pada masanya atau invois. Invois mesti dihantar kepada pelanggan dalam jumlah masa yang munasabah sebelum tarikh yang ditetapkan, dengan itu menyediakan pelanggan dengan tempoh yang munasabah untuk mematuhi syarat-syarat pembelian. Tempoh di antara penghantaran invois dan tarikh akhir juga perlu membenarkan masa yang cukup untuk pelanggan untuk menyemak invois dan hubungi penjual jika terdapat sebarang soalan atau kebimbangan tentang baris pada invois. Ini membolehkan semua pihak semasa untuk mengkaji soalan dan datang ke beberapa jenis resolusi berkenaan.

 

2. Pengurusan Rekod

Pengurusan rekod, atau RM, adalah amalan mengekalkan rekod sesebuah organisasi dari masa ia diciptakan sehingga pelupusan akhirnya mereka. Ini mungkin termasuk mengklasifikasikan, menyimpan, mendapatkan, dan kemusnahan (atau dalam beberapa kes, pemeliharaan arkib) rekod.

Rekod boleh sama ada objek ketara atau maklumat digital: contohnya, sijil kelahiran, x-ray perubatan, dokumen pejabat, pangkalan data, application data dan e-mel. Pengurusan rekod terutamanya berkenaan dengan bukti aktiviti sesebuah organisasi, dan biasanya digunakan mengikut nilai rekod dan bukan format fizikal mereka.

a. Definisi pengurusan rekod

Pada masa lalu, 'pengurusan rekod' kadang-kadang digunakan untuk merujuk hanya kepada pengurusan rekod yang tidak lagi digunakan setiap hari tetapi masih diperlukan untuk disimpan 'separa semasa' atau rekod yang 'tidak aktif', sering disimpan di bawah tanah atau di luar tapak. Zaman sekarang pula cenderung untuk merujuk kepada keseluruhan 'kitaran' dalam rekod dari sudut penciptaan hak melalui sehingga pelupusan akhirnya mereka. ISO 15489: 2001 standard mentakrifkan pengurusan rekod sebagai "bidang pengurusan bertanggungjawab terhadap kawalan yang cekap dan sistematik ke atas penciptaan, penerimaan, penyelenggaraan, penggunaan dan pelupusan rekod, termasuk proses untuk menangkap dan mengekalkan bukti dan maklumat mengenai aktiviti perniagaan dan urus niaga dalam bentuk rekod ". ISO mentakrifkan rekod sebagai "maklumat yang diwujudkan, diterima dan dikekalkan sebagai bukti dan maklumat oleh sesebuah organisasi atau orang, menurut kewajipan undang-undang atau dalam menjalankan perniagaan". Majlis Arkib Antarabangsa (ICA) Jawatankuasa Rekod Elektronik mentakrifkan rekod sebagai "maklumat yang dirakamkan dihasilkan atau diterima dalam permulaan, menjalankan atau menyiapkan aktiviti institusi atau individu dan yang terdiri daripada kandungan, konteks dan struktur yang mencukupi untuk memberikan keterangan mengenai aktiviti. " Perkataan penting dalam definisi ini adalah bukti. Secara ringkasnya, rekod yang boleh ditakrifkan sebagai "bukti sesuatu peristiwa".

b. Mengamalkan pengurusan rekod

Pengurus Records ialah seseorang yang bertanggungjawab untuk pengurusan rekod dalam sesebuah organisasi. Amalan pengurusan rekod mungkin melibatkan:

  • Ada keperluan maklumat organisasi
  • Mengenal pasti maklumat yang memerlukan tangkapan
  • Mewujudkan, meluluskan, dan menguatkuasakan dasar dan amalan mengenai rekod, termasuk organisasi dan maklumat yang terhad
  • Membangunkan satu pelan simpanan rekod, termasuk perumahan pendek dan jangka panjang rekod fizikal dan maklumat digital
  • Mengenal pasti, mengelas, dan menyimpan rekod
  • Menyelaras akses kepada rekod dalam dan luar organisasi, mengimbangi keperluan kerahsiaan perniagaan, privasi data dan akses awam.
  • Melaksanakan dasar pengekalan atas pelupusan rekod yang tidak lagi diperlukan atas sebab-sebab operasi; mengikut dasar organisasi, keperluan berkanun dan peraturan-peraturan lain mungkin melibatkan sama ada kebinasaan mereka atau pemeliharaan kekal dalam arkib.

Prinsip pengurusan rekod dan rekod automatik sistem pengurusan membantu dalam penangkapan, klasifikasi, dan pengurusan yang berterusan rekod sepanjang kitaran hayat mereka. Sistem seperti ini mungkin berasaskan kertas (seperti kad indeks seperti yang digunakan di perpustakaan), atau ia sistem komputer, seperti aplikasi pengurusan rekod elektronik.

 

3. ISO 15489: 2001 negeri-negeri yang merekodkan pengurusan termasuk:

  • menetapkan dasar dan piawaian;
  • memberikan tanggungjawab dan bidang kuasa;
  • mewujudkan dan menyebarluaskan prosedur dan garis panduan;
  • menyediakan pelbagai perkhidmatan yang berkaitan dengan pengurusan dan penggunaan rekod;
  • mereka bentuk, melaksana dan mentadbir sistem khusus untuk menguruskan rekod; dan
  • mengintegrasikan pengurusan rekod ke dalam sistem dan proses perniagaan.

 

4. Menguruskan rekod fizikal

Menguruskan rekod fizikal melibatkan bidang yang berbeza dan mungkin menarik pada pelbagai bentuk expertise.Records mesti dikenal pasti dan disahkan. Ini biasanya suatu perkara yang memfailkan dan mendapatkan semula; dalam keadaan tertentu, pengendalian lebih berhati-hati diperlukan.

 

5. Mengenal pasti rekod

Jika item dibentangkan sebagai rekod undang-undang, ia perlu disahkan. Pakar forensik perlu menyemak dokumen atau artifak untuk menentukan bahawa ia tidak pemalsuan, dan bahawa apa-apa kerosakan, pengubahan, atau kandungan hilang didokumenkan. Dalam kes yang teruk, barang-barang mungkin tertakluk kepada mikroskop, x-ray, radiokarbon dating atau analisis kimia. Tahap pengesahan jarang berlaku, tetapi memerlukan penjagaan khas diambil dalam penciptaan dan pengekalan rekod sesebuah organisasi.

 

6. Menyimpan rekod

Rekod mesti disimpan dalam apa-apa cara yang mereka boleh diakses dan dilindungi daripada kerosakan alam sekitar. Satu dokumen kertas biasa boleh disimpan di dalam kabinet pemfailan di pejabat. Walau bagaimanapun, beberapa organisasi menggaji bilik fail dengan kawalan alam sekitar khusus termasuk suhu dan kelembapan. Rekod-rekod penting mungkin perlu disimpan di dalam peti besi yang selamat atau bencana tahan untuk melindungi daripada kebakaran, banjir, gempa bumi dan konflik. Dalam kes yang teruk, item yang dikehendaki kedua-dua bencana-pembuktian dan akses awam. Jurutera awam mungkin perlu dirujuk bagi menentukan bahawa bilik fail berkesan boleh menahan berat rak dan kabinet fail yang dipenuhi dengan kertas; sejarah, beberapa kapal tentera telah dirangka dengan mengambil kira berat prosedur operasi mereka di atas kertas sebagai sebahagian daripada ballastequation mereka (penyimpanan rekod teknologi moden telah memindahkan sebahagian besar maklumat tersebut untuk storan elektronik). Selain simpanan di lokasi rekod, banyak organisasi beroperasi di luar kawasan mereka sendiri merekodkan pusat atau kontrak yang mempunyai rekod perdagangan pusat

 

7. Rekod Beredar

Mengesan rekod semasa ia jauh dari kawasan penyimpanan biasa disebut sebagai edaran. Sering kali ini dikendalikan oleh prosedur rakaman bertulis yang mudah. Bagaimanapun, banyak rekod moden persekitaran yang menggunakan sistem berkomputer melibatkan pengimbas kod bar, atau teknologi pengenalan frekuensi radio (RFID) untuk mengesan pergerakan rekod. Ini juga boleh digunakan untuk pengauditan berkala untuk mengenal pasti pergerakan yang tidak dibenarkan daripada rekod.

       
8. Pelupusan rekod

Pelupusan rekod tidak semestinya bermakna kemusnahan. Ia juga boleh termasuk pemindahan ke arkib sejarah, muzium, atau individu persendirian. Pemusnahan rekod patut diberi kuasa oleh undang-undang, undang-undang, peraturan atau prosedur operasi, dan rekod yang boleh dilupuskan dengan baik untuk mengelakkan pendedahan yang tidak sengaja maklumat. Proses ini perlu didokumenkan, bermula dengan jadual penyimpanan rekod dan dasar dan prosedur yang telah diluluskan di peringkat tertinggi. Inventori rekod dilupuskan perlu dikekalkan, termasuk perakuan bahawa mereka telah musnah. Rekod hendaklah tidak hanya dibuang seperti sampah. Kebanyakan organisasi menggunakan proses termasuk pembubukan, mencarik kertas atau pembakaran.

Secara komersial produk yang terdapat boleh menguruskan rekod melalui semua proses aktif, tidak aktif, arkib, penjadualan pengekalan dan pelupusan. Ada juga yang menggunakan teknologi RFID untuk mengesan fail fizikal. 

 

9. Menguruskan rekod elektronik

Prinsip-prinsip umum pengurusan rekod memohon kepada rekod dalam mana-mana format. Rekod digital (selalunya dirujuk sebagai rekod elektronik) membangkitkan isu-isu tertentu. Ia adalah lebih sukar untuk memastikan bahawa kandungan, konteks dan struktur rekod dipelihara dan dilindungi apabila rekod tidak mempunyai kewujudan fizikal.

Kebimbangan tertentu wujud tentang keupayaan untuk mengakses dan membaca rekod elektronik dari semasa ke semasa, kerana kepesatan perubahan teknologi boleh membuat perisian yang digunakan untuk mencipta rekod usang, meninggalkan rekod tidak boleh dibaca. Satu jumlah yang besar penyelidikan sedang dijalankan untuk menangani perkara ini, di bawah tajuk pemeliharaan digital. Pejabat Rekod Awam Victoria (PROV) terletak di Melbourne, Australia yang diterbitkan di Victoria Rekod Elektronik Strategi (VERS) yang termasuk standard untuk pemuliharaan, jangka panjang penyimpanan dan akses kepada rekod elektronik kekal. Standard VERS telah diterima pakai oleh semua jabatan Kerajaan Victoria. A arkib digital telah ditetapkan oleh PROV untuk membolehkan orang ramai untuk mengakses rekod kekal.

 

10. Rekod Cukai Elektronik

Rekod Cukai elektronik adalah versi / bukan kertas berasaskan komputer rekod yang dikehendaki oleh agensi cukai seperti Perkhidmatan Hasil Dalam Negeri. Terdapat kekeliruan yang besar tentang apa yang merupakan rekod digital yang boleh diterima untuk IRS, sebagai satu konsep yang agak baru. Subjek yang dibincangkan dalam penerbitan 583 dan Buletin 1997-1913, tetapi tidak secara terperinci tertentu.

 Perniagaan dan individu yang ingin memeluk rekod kertas mereka ke dalam salinan diimbas mungkin berisiko jika mereka berbuat demikian. Sebagai contoh, ia adalah tidak jelas jika seorang juruaudit IRS akan menerima .jpg, Png, atau format .pdf diimbas salinan resit pembelian untuk item perbelanjaan yang dipotong.

 

11. Ramalan Kewangan

A ramalan kewangan biasanya satu anggaran hasil kewangan masa depan bagi syarikat atau negara (untuk niaga hadapan dan pasaran matawang). Dengan menggunakan data perakaunan dan jualan dalaman sejarah, sebagai tambahan kepada pasaran luar dan penunjuk ekonomi, ramalan kewangan adalah tekaan seorang pakar ekonomi yang lebih baik dari apa yang akan berlaku kepada syarikat dari segi kewangan dalam tempoh masa yang diberikan yang biasanya satu tahun. Lihat pemodelan kewangan.


Boleh dikatakan, aspek yang paling sukar dalam menyediakan ramalan kewangan meramalkan hasil. Kos masa depan boleh dianggarkan dengan menggunakan data perakaunan sejarah; kos berubah dan juga fungsi jualan.


Tidak seperti pelan kewangan atau bajet ramalan kewangan tidak perlu digunakan sebagai dokumen perancangan. Penganalisis luar boleh menggunakan ramalan kewangan untuk menganggarkan kejayaan syarikat pada tahun akan datang.


Ramalan kelas Rujukan telah dibangunkan untuk mengurangkan kesilapan dan meningkatkan ketepatan dalam ramalan kewangan

 

12. Mendapatkan Kewangan

Anda telah mendapat satu idea perniagaan yang hebat, timbunan semangat dan pengalaman, atau mungkin anda mahu membeli sebuah perniagaan kecil yang sedia ada untuk memenuhi impian untuk menjadi bos anda sendiri.

Walau apapun, anda telah melakukan kajian kemungkinan dan kajian dan ramalan kewangan menunjukkan bahawa idea anda adalah berdaya maju. Terdapat hanya satu masalah, anda tidak mempunyai wang yang cukup untuk memulakan.

 

13. Sumber-sumber kewangan

Semua perniagaan memerlukan beberapa bentuk pembiayaan. Cara terbaik untuk mendapatkan dana adalah untuk mempunyai beberapa bentuk cagaran. Ekuiti dalam harta dianggap sebagai salah satu sumber terbaik. Walau bagaimanapun, jika itu tidak mungkin terdapat beberapa pilihan anda boleh mempertimbangkan untuk membiayai perniagaan anda.

a. Simpanan peribadi

  • Pembiayaan ekuiti adalah wang peribadi dilaburkan ke dalam perniagaan. Ramai orang menggunakan simpanan mereka, harta pusaka, atau menjual aset untuk membiayai perniagaan mereka permulaan.
  • Memulakan perniagaan boleh meletakkan tekanan pada kewangan peribadi anda. Ia mungkin beberapa bulan atau lebih sebelum perniagaan baru anda adalah menguntungkan dan boleh memberikan pendapatan untuk anda dan keluarga anda. Anda mesti
  • mempunyai sumber untuk mengekalkan perbelanjaan isi rumah anda semasa anda membina perniagaan anda, jika tidak, kejayaan kewangan perniagaan anda akan menghadapi risiko.
  • Baik sebelum memulakan perniagaan adalah dinasihatkan untuk mendapatkan kewangan peribadi anda. Membangunkan anggaran rumah tangga yang menyumbang pendapatan dan perbelanjaan peribadi. Apabila kewangan peribadi anda adalah teratur, anda
  • boleh menilai lebihan dana yang anda ada untuk melabur dalam perniagaan anda.

 

Sumber: smecorp.gov.my