×

Sila masukkan kata kunci untuk membuat carian.

Undang-undang

1. Kontrak Perniagaan

Pemilik perniagaan kecil lambat laun akan perlu untuk merangka dan / atau membuat kontrak perniagaan sebagai syarikat berkembang. Malah, setiap dan setiap kali anda atau perniagaan anda bersetuju untuk mengambil beberapa tindakan, membuat pembayaran dalam pertukaran untuk apa sahaja yang bernilai, atau menyediakan produk atau perkhidmatan untuk pembayaran, anda telah membuat kontrak.

Kontrak juga dikenali sebagai perjanjian, terma dan syarat, pesanan pembelian, bil perjanjian jual, pajakan, atau pekerjaan. Mereka boleh menjadi lisan atau bertulis, walaupun kontrak lisan akan menjadi lebih sukar untuk membuktikan apabila dipertikaikan. Ada juga kontrak yang perlu dibuat secara bertulis, seperti kemudahan pinjaman, perjanjian jual beli dan lain-lain
Kelebihan mempunyai kontrak bertulis adalah bahawa ia menjadi bukti apa yang telah dipersetujui, mencegah kesamaran atau salah faham, dan menghalang sama ada kelupaan parti atau menukar terma kemudian. Ia juga adalah lebih baik kerana ia mentakrifkan terma-terma dan syarat-syarat perjanjian tertentu.

Sebagai pemilik perniagaan, anda diharapkan dapat membaca kontrak dan memahami apa yang dimaksudkan, walaupun anda tidak mempunyai apa-apa kemahiran dalam merangka kontrak. Tugas merangka kontrak adalah kiri terbaik kepada golongan profesional. Perlu diingat juga bahawa nasihat undang-undang adalah yang terbaik dicari sebelum kontrak ditandatangani.

Bila untuk menggunakan kontrak perniagaan?                                        

  • Menyewa atau apabila diambil bekerja sebagai kontraktor bebas
  • Menjual dan membeli perkhidmatan atau barangan
  • Sewa, Pajakan dan pembelian hartanah
  • Perkongsian dan usaha sama
  • Francais
  • Perjanjian kerahsiaan
  • Menjual perniagaan anda
  • Pemilik perniagaan harus ingat bahawa biasanya apabila kontrak yang dicipta, ia melibatkan pampasan kewangan. Walau bagaimanapun, kontrak bukan kewangan juga hanya sebagai sah.

 

2. Penyelesaian Pertikaian

Pada hari ke hari menjalankan perniagaan, akan ada masa apabila pertikaian berlaku dalam pelbagai isu dan ini juga boleh melibatkan pelanggan, pembekal, rakan kongsi dan pekerja.

Menyelesaikan pertikaian boleh mengambil masa anda, bergantung kepada kerumitan isu tersebut. Menyelesaikan isu tersebut berkemungkinan melibatkan usaha dan wang yang pada masa mungkin akan diarahkan dan mungkin digunakan untuk mengendalikan, menguruskan atau mengembangkan perniagaan anda. Jadi, perlu diingat bahawa apabila menyelesaikan isu-isu, cuba untuk memastikan ia kos dan masa yang berkesan dan dengan kerosakan yang sangat sedikit untuk hubungan yang mungkin.

Terdapat beberapa cara untuk menyelesaikan pertikaian. Ramai yang mungkin diselesaikan vide perbincangan langsung, akal dan rundingan tidak rasmi di antara pihak-pihak. Walau bagaimanapun, ia tidak boleh dikatakan bahawa keadaan yang lebih kompleks dan isu mungkin perlu diselesaikan vide proses yang lebih formal. Proses formal mungkin termasuk pengantaraan, penghukuman, perdamaian dan timbang tara.

Pengantaraan mengambil jalan yang harmoni apabila cuba untuk menyelesaikan isu. Satu kepala, seperti yang telah dipersetujui bersama oleh pihak-pihak yang mempertikaikan dipilih untuk mempengerusikan satu isu, dalam kapasiti tengah. Tiada had kewangan jika resolusi ini digunakan dan bidang kuasa dan skop amalan untuk ini adalah tidak terhad. Di Malaysia, Majlis Peguam Malaysia telah menubuhkan Pusat Pengantaraan Malaysia ("MMC) untuk memenuhi pelbagai jenis pertikaian dan boleh diakses oleh semua pihak di negara ini.

Adjudikasi, pada dasarnya merupakan suatu tempat di mana pihak-pihak yang mempertikaikan boleh memberi tumpuan untuk menyiapkan kerja-kerja. Pihak ketiga adalah dengan itu dilantik untuk membuat keputusan mengikat sementara menunggu tindakan undang-undang atau timbang tara untuk mengambil tempat. Konsep ini adalah untuk mempunyai keputusan yang mengikat sementara di tempat sehingga kerja-kerja dan / atau pelaksanaan kontrak selesai.

Pendamaian pada dasarnya ialah sesi rundingan dan perbincangan yang dihadiri oleh para pihak yang bersengketa di hadapan seorang Pendamai membantu mereka. Ia membolehkan mempertikaikan pihak untuk menyelesaikan masalah dan mencapai keputusan yang memuaskan untuk semua. The Pendamai boleh membantu untuk pihak-pihak untuk mencuba dan mencapai persetujuan, tetapi Pendamai tidak mempunyai kuasa untuk mengenakan perjanjian itu.

Timbang tara, boleh dikatakan alternatif kaedah penyelesaian pertikaian yang paling popular di Malaysia. Negara mempunyai Pusat Serantau Kuala Lumpur yang Timbang Tara ("KLRAC ') yang mempunyai kaedah-kaedah timbang tara sendiri dan ditadbir oleh Akta Timbang Tara 2005. Dengan panel penimbang tara berdaftar di Malaysia, penimbang tara ini adalah pada dasarnya profesional dan pakar dalam bidang yang berkaitan dan industri yang akan bertindak sebagai hakim yang bersidang untuk menyelesaikan pertikaian yang dikatakan. Kuasa sewenang-wenangnya tidak terhad walaupun penimbang tara tidak mempunyai kuasa untuk mengeluarkan arahan kepada pihak ketiga. Anugerah yang diberikan adalah muktamad dan mengikat.

Apabila berurusan dengan pertikaian dalaman atau lain-lain yang anda akan mahu untuk cuba menyelesaikan isu-isu yang dipertikaikan pada anda sendiri, ingat tip-tip berikut untuk memastikan hasil yang optimum:

Petua 1: Jelas dan logik mengenai fakta-fakta
Mendokumentasikan maklumat berkaitan tentang pertikaian itu. Tarikh rekod, kali, produk atau perkhidmatan butiran, ringkasan perbincangan, janji-janji atau perjanjian lisan dan maklumat bagi setiap pihak kepada pertikaian itu. Jika terdapat beberapa masalah semua yang berkaitan dengan isu yang sama kemudian mendokumentasikan setiap satu secara berasingan; ia mungkin boleh jadi untuk menyelesaikan isu-isu yang lebih kecil beberapa satu demi satu.

Dapatkan maklumat lanjut tentang hak-hak dan kewajiban masing-masing pihak yang bertikai, dan jika ada mana-mana organisasi tertentu yang anda perlu bercakap. Penyelesaian atau tindakan yang dikehendaki kerap akan jelas sekali hak dan obligasi yang dijelaskan. Merakam bagaimana setiap pihak mahu pertikaian itu diselesaikan.

Petua 2: Menganjurkan bukti
Mengumpul semua dokumen yang berkaitan dengan isu ini (kontrak, pajakan, resit, jaminan, invois, pesanan, dan gambar). Tag fasal yang berkaitan dalam mana-mana kontrak atau pajakan. Susun fakta dalam urutan kronologi dan mata pelajaran.

Petua 3: Kenal pasti apa yang anda mahu
Jelas tentang ubat yang sedang dicari oleh anda atau pihak yang satu lagi. Ubat yang boleh termasuk pampasan, bayaran balik, pembaikan, penggantian, meminta maaf, perubahan dalam tingkah laku atau gabungan ini. Bertanya pihak yang lain mengenai apa yang penting kepada mereka dan apa ubat yang mereka sedang mencari. Ingatlah bahawa setiap pihak mempunyai kepentingan bersama dalam menyelesaikan perkara itu dengan cepat, adil dan murah. A pertukaran langsung maklumat boleh mengemukakan satu penyelesaian yang boleh diterima oleh kedua-dua pihak.

Petua 4: Tenang dan menunjukkan rasa hormat
Membentangkan kes anda dengan tenang dan menghormati tempat pihak yang lain pandangan. Permusuhan dari pertikaian berjaya teruk boleh menyebabkan kesan buruk jangka panjang pada perniagaan anda. Bersedia untuk bertolak ansur dan memberi sedikit apabila pihak yang satu lagi bersedia untuk melakukan perkara yang sama.

Pada hari ke hari menjalankan perniagaan, akan ada masa apabila pertikaian berlaku dalam pelbagai isu dan ini juga boleh melibatkan pelanggan, pembekal, rakan kongsi dan pekerja.Menyelesaikan pertikaian boleh mengambil masa anda, bergantung kepada kerumitan isu tersebut. Menyelesaikan isu tersebut berkemungkinan melibatkan usaha dan wang yang pada masa mungkin akan diarahkan dan mungkin digunakan untuk mengendalikan, menguruskan atau mengembangkan perniagaan anda. Jadi, perlu diingat bahawa apabila menyelesaikan isu-isu, cuba untuk memastikan ia kos dan masa yang berkesan dan dengan kerosakan yang sangat sedikit untuk hubungan yang mungkin.Terdapat beberapa cara untuk menyelesaikan pertikaian. Ramai yang mungkin diselesaikan vide perbincangan langsung, akal dan rundingan tidak rasmi di antara pihak-pihak. Walau bagaimanapun, ia tidak boleh dikatakan bahawa keadaan yang lebih kompleks dan isu mungkin perlu diselesaikan vide proses yang lebih formal. Proses formal mungkin termasuk pengantaraan, penghukuman, perdamaian dan timbang tara.Pengantaraan mengambil jalan yang harmoni apabila cuba untuk menyelesaikan isu. Satu kepala, seperti yang telah dipersetujui bersama oleh pihak-pihak yang mempertikaikan dipilih untuk mempengerusikan satu isu, dalam kapasiti tengah. Tiada had kewangan jika resolusi ini digunakan dan bidang kuasa dan skop amalan untuk ini adalah tidak terhad. Di Malaysia, Majlis Peguam Malaysia telah menubuhkan Pusat Pengantaraan Malaysia ("MMC) untuk memenuhi pelbagai jenis pertikaian dan boleh diakses oleh semua pihak di negara ini.Adjudikasi, pada dasarnya merupakan suatu tempat di mana pihak-pihak yang mempertikaikan boleh memberi tumpuan untuk menyiapkan kerja-kerja. Pihak ketiga adalah dengan itu dilantik untuk membuat keputusan mengikat sementara menunggu tindakan undang-undang atau timbang tara untuk mengambil tempat. Konsep ini adalah untuk mempunyai keputusan yang mengikat sementara di tempat sehingga kerja-kerja dan / atau pelaksanaan kontrak selesai.Pendamaian pada dasarnya ialah sesi rundingan dan perbincangan yang dihadiri oleh para pihak yang bersengketa di hadapan seorang Pendamai membantu mereka. Ia membolehkan mempertikaikan pihak untuk menyelesaikan masalah dan mencapai keputusan yang memuaskan untuk semua. The Pendamai boleh membantu untuk pihak-pihak untuk mencuba dan mencapai persetujuan, tetapi Pendamai tidak mempunyai kuasa untuk mengenakan perjanjian itu.Timbang tara, boleh dikatakan alternatif kaedah penyelesaian pertikaian yang paling popular di Malaysia. Negara mempunyai Pusat Serantau Kuala Lumpur yang Timbang Tara ("KLRAC ') yang mempunyai kaedah-kaedah timbang tara sendiri dan ditadbir oleh Akta Timbang Tara 2005. Dengan panel penimbang tara berdaftar di Malaysia, penimbang tara ini adalah pada dasarnya profesional dan pakar dalam bidang yang berkaitan dan industri yang akan bertindak sebagai hakim yang bersidang untuk menyelesaikan pertikaian yang dikatakan. Kuasa sewenang-wenangnya tidak terhad walaupun penimbang tara tidak mempunyai kuasa untuk mengeluarkan arahan kepada pihak ketiga. Anugerah yang diberikan adalah muktamad dan mengikat.Apabila berurusan dengan pertikaian dalaman atau lain-lain yang anda akan mahu untuk cuba menyelesaikan isu-isu yang dipertikaikan pada anda sendiri, ingat tip-tip berikut untuk memastikan hasil yang optimum:Petua 1: Jelas dan logik mengenai fakta-faktaMendokumentasikan maklumat berkaitan tentang pertikaian itu. Tarikh rekod, kali, produk atau perkhidmatan butiran, ringkasan perbincangan, janji-janji atau perjanjian lisan dan maklumat bagi setiap pihak kepada pertikaian itu. Jika terdapat beberapa masalah semua yang berkaitan dengan isu yang sama kemudian mendokumentasikan setiap satu secara berasingan; ia mungkin boleh jadi untuk menyelesaikan isu-isu yang lebih kecil beberapa satu demi satu.Dapatkan maklumat lanjut tentang hak-hak dan kewajiban masing-masing pihak yang bertikai, dan jika ada mana-mana organisasi tertentu yang anda perlu bercakap. Penyelesaian atau tindakan yang dikehendaki kerap akan jelas sekali hak dan obligasi yang dijelaskan. Merakam bagaimana setiap pihak mahu pertikaian itu diselesaikan.Petua 2: Menganjurkan buktiMengumpul semua dokumen yang berkaitan dengan isu ini (kontrak, pajakan, resit, jaminan, invois, pesanan, dan gambar). Tag fasal yang berkaitan dalam mana-mana kontrak atau pajakan. Susun fakta dalam urutan kronologi dan mata pelajaran.Petua 3: Kenal pasti apa yang anda mahuJelas tentang ubat yang sedang dicari oleh anda atau pihak yang satu lagi. Ubat yang boleh termasuk pampasan, bayaran balik, pembaikan, penggantian, meminta maaf, perubahan dalam tingkah laku atau gabungan ini. Bertanya pihak yang lain mengenai apa yang penting kepada mereka dan apa ubat yang mereka sedang mencari. Ingatlah bahawa setiap pihak mempunyai kepentingan bersama dalam menyelesaikan perkara itu dengan cepat, adil dan murah. A pertukaran langsung maklumat boleh mengemukakan satu penyelesaian yang boleh diterima oleh kedua-dua pihak.Petua 4: Tenang dan menunjukkan rasa hormatMembentangkan kes anda dengan tenang dan menghormati tempat pihak yang lain pandangan. Permusuhan dari pertikaian berjaya teruk boleh menyebabkan kesan buruk jangka panjang pada perniagaan anda. Bersedia untuk bertolak ansur dan memberi sedikit apabila pihak yang satu lagi bersedia untuk melakukan perkara yang sama.

 

3. Mengupah Peguam

Sama ada anda menjalankan perniagaan, atau dalam apa-apa urusan lain, kemungkinan pada satu titik atau yang lain anda akan memerlukan perkhidmatan peguam.

Pemilik perniagaan tidak harus menganggap bahawa peguam hanya perlu dalam masa pertikaian atau tindakan undang-undang sahaja. Peguam yang dilantik dan terlibat untuk membantu anda berurusan dengan semua prosedur undang-undang dan boleh membantu anda menjimatkan banyak masa dan wang dalam jangka masa panjang.

Kelebihan menyewa seorang peguam termasuk:

  • melihat ke atas dan berunding pajakan, kontrak dan dokumen lain;
  • memastikan perniagaan anda adalah mematuhi undang-undang; yang
  • mengambil langkah yang perlu untuk melindungi kepentingan perniagaan anda.

Terdapat lebih daripada 200,000 firma undang-undang di Malaysia. Untuk memastikan bahawa perniagaan anda dilindungi dengan baik, anda perlu mencari seorang peguam dan / atau firma yang mempunyai ciri-ciri berikut:

  • mempunyai kepakaran dalam menangani isu undang-undang anda;
  • boleh berkomunikasi dengan jelas, dalam bahasa yang mudah;
  • mudah diakses;
  • anda berasa selesa dengan; dan
  • yuran caj yang berpatutan dan diterima oleh anda.

Adakah tidak takut apabila bertemu dengan seorang peguam untuk perundingan awal. Perlu diingat bahawa anda adalah pelanggan, oleh itu anda perlu memastikan bahawa perkhidmatan yang diberikan adalah yang sangat baik, jika tidak memuaskan. Dengan bertanya soalan yang betul, anda boleh mencari seorang peguam yang betul.

 

Sumber: smecorp.gov.my