×

Sila masukkan kata kunci untuk membuat carian.

Skim Pembayaran Bil Kebangsaan Malaysia (JomPAY)

Pengenalan

Bank Negara Malaysia telah  melancarkan Sistem Pembayaran JomPAY pada April 2015. Tujuan utama pada sistem pembayaran yang baru ini dibangunkan adalah untuk mempercepatkan proses pembayaran secara elektronik dan memberikan kemudahan dan akses untuk orang ramai untuk membuat pembayaran bil secara atas talian.

JomPAY menawarkan pusat sehenti bagi pengguna untuk membuat pembayaran bil secara elektronik bila-bila masa, di mana sahaja dan tanpa sebarang yuran transaksi. Ia akan menangani masalah pembayaran elektronik yang hanya terhad kepada bank-bank tertentu sahaja dengan mewujudkan platform terbuka pembayaran bil secara elektronik.

JomPAY diwujudkan untuk menyediakan satu prasarana bagi individu dan organisasi untuk menjalankan transaksi pembayaran secara elektronik dengan lebih yakin. Inisiatif ini memainkan peranan yang penting dalam usaha kerajaan untuk meningkatkan kecekapan perkhidmatan atas talian dalam usaha pembangunan inisiatif Kerajaan Elektronik.

Ciri-ciri JomPAY

 i.   Perkhidmatan ini membolehkan transaksi pembayaran dilakukan daripada lebih 40 bank di Malaysia.
 ii.  Pembayaran bil lebih cepat dan mudah tanpa perlu beratur dan hadir ke premis.
 iii. Kos efektif, efisyen dan mudah diuruskan oleh premis perniagaan.

   

                                Senarai bank yang mengambil bahagian


Manfaat JomPAY

JomPAY adalah skim pembayaran bil kebangsaan Malaysia yang ditubuhkan dan dikendalikan oleh MyClear, di bawah naungan Bank Negara Malaysia dengan penyertaan bank-bank dan bil besar. JomPAY mewujudkan ekosistem pembayaran bil boleh diakses kepada pengguna, bank-bank dan bil, di mana pelanggan daripada 42 bank-bank di Malaysia boleh membayar bil di mana sahaja dan bila-bila masa. Untuk perniagaan dan bil, menggunakan JomPAY untuk mengutip bayaran daripada pelanggan menjimatkan masa dan wang, meningkatkan aliran tunai, dan membuat perdamaian pembayaran diterima dan lebih mudah.